7bd1bbd1-9a9e-c783-67e2-b0e486a052b9.jpg

Wanda van Kerkvoorden

Wanda van Kerkvoorden voorzitter Raad van Toezicht Nederlands Fotomuseum

Persbericht, 16 september 2021

Vol vertrouwen benoemt de Raad van Toezicht van het Nederlands Fotomuseum per 1 oktober 2021 Wanda van Kerkvoorden tot zijn nieuwe voorzitter. Wanda van Kerkvoorden (1968) is boardroom adviseur en advocaat. Ze heeft veel ervaring op het gebied van toezicht houden in het publieke domein, onder meer als voorzitter van de Raad van Toezicht van BNNVARA. Verder beschikt ze over stevige expertise in het juridische en digitale domein en is ze strategisch, oplossingsgericht, verbindend en constructief.

Als ‘kind van twee culturen’, zoals ze zichzelf omschrijft, is ze zich zeer bewust van de diverse omgeving waarin het Nederlands Fotomuseum opereert en verdere stappen wil zetten. Haar benoeming betekent tevens dat de Raad van Toezicht een sterkere afspiegeling wordt van de samenleving. Wanda van Kerkvoorden wil zich inzetten voor het Nederlands Fotomuseum als schatbewaarder van het Nederlands fotografisch erfgoed. Ze zegt hierover: ‘Het spreekt mij zeer aan dat het Nederlands Fotomuseum zich uitdrukkelijk neerzet als een organisatie die fotografie inzet om te reflecteren op de wereld en die het belang van kansengelijkheid, inclusie en diversiteit niet alleen onderschrijft, maar die zich dit ook expliciet ten doel stelt. De mooie keuzes die gemaakt zijn in de recent geopende Eregalerij zijn hier een sprekend voorbeeld van.’

Birgit Donker, directeur van het Nederlands Fotomuseum, kijkt uit naar de samenwerking met Van Kerkvoorden. ‘We hebben met Wanda een betrokken en sensitieve voorzitter gevonden met een schat aan ervaring waar het museum zijn voordeel mee kan doen.’ Het Nederlands Fotomuseum is met ruim 5,6 miljoen beelden van fotografen uit Nederland de hoeder van ons fotografisch erfgoed. Wanda van Kerkvoorden is de opvolger van Hugo Bongers, die voorzitter was sinds 2014. Bongers heeft als voorzitter twee termijnen nu vrijwel volgemaakt en treedt conform de statuten af. In zijn zoektocht naar de juiste kandidaat werd de Raad van Toezicht begeleid door executive search bureau Colourful People.

Over Nederlands Fotomuseum

Nederlands Fotomuseum: visuele verhalen die ertoe doen
Het Nederlands Fotomuseum waakt over het Nederlands fotografisch erfgoed van nu en de toekomst en maakt dit toegankelijk voor het publiek in al zijn verscheidenheid. Hierbij plaatsen we de fotografie altijd in een actuele context. Wij verzamelen en tonen fotografie die reflecteert op de wereld. Wij spannen ons in diversiteit en inclusie te bevorderen op alle mogelijke fronten, in organisatie, programmering en samenwerkingen. Zo verrijken wij het leven van mensen met visuele verhalen die ertoe doen.