Grace Wong-Si-Kwie © Konrad Sachadel
Grace Wong-Si-Kwie © Konrad Sachadel

Grace Wong-Si-Kwie begonnen als Hoofd Presentatie & Publieksbereik van het Nederlands Fotomuseum

Met ingang van 1 oktober is Grace Wong-Si-Kwie Hoofd Presentatie & Publieksbereik van het Nederlands Fotomuseum. Zij gaat leidinggeven aan het team dat verantwoordelijk is voor programmering, tentoonstellingen, educatie en publieksbereik.

Grace was Hoofd Publiek a.i. bij het Stedelijk Museum Schiedam. In deze rol evenals de voorgaande rollen stond het adviseren op gebied van meerstemmigheid en representatie centraal. Zo was Grace voordien als senior brand manager verantwoordelijk voor de herpositionering van het Wereldmuseum. In deze rol heeft ze meerdere grote projecten geleid waarbij doelgroepen en communities duurzaam aan het museum zijn verbonden.  Voorbeelden zijn de tentoonstellingen SuperstraatDossier Indië x MerdekaRoffa’s Creators en het project rondom Paarse vrijdag met o.a. KLAUW collective.

Ik geloof er in dat kunst de kracht heeft om mensen zichzelf, maar vooral ook de wereld waarin wij leven beter te begrijpen. De omvangrijke collectie van het Nederlands Fotomuseum kan daar een bijdrage aan leveren.  Ik kijk er naar uit om samen met het team perspectieven te belichten en het museum nog meer een plek te maken van herkenning en ontmoeting. Grace Wong-Si-Kwie

Het Nederlands Fotomuseum, opgericht in 2003, beheert ruim 170 archieven van fotografen die variëren van Ed van der Elsken tot Jacqueline Hassink. De collectie van fotografie uit Nederland bestaat uit ruim 5,6 miljoen objecten.

We zijn enorm blij dat Grace met haar ervaring op gebied van musea en meer en haar enthousiasme ons team komt versterken. Birgit Donker, directeur Nederlands Fotomuseum

Foto: Konrad Sachadel