2022Tribute toYvesKlein_1NFM-1.png
  • png

Schenking Paul en Menno de Nooijer

De collectie van het Nederlands Fotomuseum is weer een stukje rijker met de schenking van twee werken van Paul en Menno de Nooijer. We verwelkomen de twee pigment-based inktjet prints Tribute to Yves Klein #1 en Tribute to Yves Klein #3. Paul de Nooijer is een pionier in Nederland op het gebied van geënsceneerde fotografie.

Sinds de jaren negentig werkt hij samen met zoon Menno en maakt het duo experimentele kunstinstallaties door middel van fotografie en video. Terugkerende elementen in hun werk zijn de overdadig gedecoreerde interieurs, erotiek en droomachtige perspectieven. Ter versterking van dat laatste worden zwart-witfoto’s gedeeltelijk ingekleurd.

De schenking is een onverwachte aanvulling op de 28 werken in de Collectie van het Nederlands Fotomuseum.

Paul de Nooijer, Tribute to Yves Klein #3 (2022) © Paul de Nooijer
  • png
Paul de Nooijer, Tribute to Yves Klein #3 (2022) © Paul de Nooijer

Over Paul de Nooijer

‘Een lachspiegel van ons eigen leven’, zo is het werk van Paul de Nooijer wel eens getypeerd. De voormalig reclamefotograaf bleef verhalende series maken en was een voorloper in de geënsceneerde fotografie. Hij verbouwde zijn complete huis tot een studio en creëerde daarin gedurende drie jaar een fictief familiealbum, als een ironisch commentaar op het burgerlijke bestaan. Hierin speelde hij zelf het burgermannetje met de hoed en ook zijn vrouw en zoon kregen rollen. Terugkerende elementen waren de overdadig gedecoreerde interieurs, de erotiek en de droomachtige perspectieven. Ter versterking van dat laatste kleurde hij de zwart-witfoto’s gedeeltelijk in.

De Nooijer houdt van verhalende fotoreeksen. Hij speelt daarin met de illusie van tijd en ruimte zoals de fotografie die als geen ander medium weet op te roepen. Met zijn zoon Menno maakt hij inmiddels al dertig jaar films.

Collectie Nederlands Fotomuseum

In 2021 kocht het Nederlands Fotomuseum met dank aan het Mondriaan Fonds en de Fotomuseum Collectors Council zeventien werken aan uit de kerncollectie van Paul de Nooijer. De fotograaf schonk daarnaast nog 11 werken aan het museum. De schenking bestaat uit diverse series uit zijn oeuvre, waaronder opdrachtwerk voor De Ploeg, vroege fotomontages (ontwikkelgelatinezilverdrukken, beschilderd met eiwit-lazuurinkten), De Sprong uit 1980 (drieluik) en Electriclawnmowingiron (1977). Dat laatste werk is permanent te zien in de Eregalerij van de Nederlandse fotografie. In de podcast Eregalerij PLUS vertelt Paul de Nooijer meer over deze foto.

Favicon for spotifyanchor-web.app.link Eregalerij PLUS #13 | Marc Prüst in gesprek met Paul de Nooijer spotifyanchor-web.app.link

Credits v.b.n.b.:

Tribute to Yves Klein #1 (2022) © Paul de Nooijer