PZW-80004_NBAF.jpg
PZW-80001-6_NB.jpg

Bijzonder archief Piet Zwart verworven

Op basis van een tip van een kenner, heeft het Nederlands Fotomuseum bijzonder archief van Piet Zwart aan de Collectie toe kunnen voegen. Het betreft afdrukken en negatieven van de Duitse kunstenaar Kurt Schwitters, die beroemd werd met zijn collages en zijn klankgedichten. Naast enkele portretten van Schwitters, zijn ook beelden uit huiselijke kring onderdeel van het verworven werk.

Het Nederlands Fotomuseum heeft het archief van Piet Zwart in beheer. Beeld van Kurt Schwitters ontbrak tot nu toe in de Collectie. De negatieven en afdrukken zijn direct gedigitaliseerd en daarna opgeborgen in het depot.

Die dada-tournee van Schwitters. In 1923? Mieterse bijeenkomsten ongelooflijke radau. In de Oude Doelen in Rotterdam was de eerste avond een vechtpartij en de tweede avond was de politie vertegenwoordigd. Kolossaal! Vechtpartijen! Bloed! En zo prachtig, die Schwitters, die bleef daar zo onbewogen onder, in tegenstelling tot Van Doesburg, die ging er tegenin. Schwitters niet! In geklede jas, in avondcape met zijde gevoerd en met hoge hoed, haha! Fijne vent hoor!  Piet Zwart, 1968

Beelden v.l.n.r.:

Kurt Schwitters, 1936 © Piet Zwart/Nederlands Fotomuseum

Haarlem, 1936 © Piet Zwart/Nederlands Fotomuseum

Over Piet Zwart

Geïnspireerd door de Russiche avantgardist El Lissitzky (1890-1941) gebruikte Piet Zwart (1885-1977) in 1924 voor het eerst een fotogram in een boekje voor de NKF. In de tweede helft van de jaren twintig ging fotografie een steeds belangrijker rol spelen in zijn reclamedrukwerken en in 1929 ging hij zelf fotograferen.

In de geest van de 'typophoto' streefde Zwart naar een integratie van typo- en fotografie. Zijn fotografische opnamen stonden in dienst van de reclame. Zonder artistieke pretenties liet hij zich vooral inspireren door de wetenschappelijke fotografie.

Piet Zwart was een vormgever in de ruimste zin van het woord: textiel en interieur, architectuur, fotografie en grafische vormgeving behoorden tot zijn werkterreinen. Op het laatste gebied zou hij internationale faam verwerven en in ons land is er een prijs en opleidingsinstituut naar hem vernoemd.

Collectie Nederlands Fotomuseum

Het fotografische oeuvre van Piet Zwart is ontstaan in een periode van nauwelijks één decennium, maar behoort tot het belangrijkste uit het interbellum. De betekenis ervan wordt onderstreept door zijn fototheoretische geschriften en bijdrage aan de internationale doorbraak van de Nieuwe Typo- en Fotografie, onder meer als lid van de 'ring neuer werbegestalter' en als verantwoordelijke voor de Nederlandse inzending op de tentoonstelling Film und Foto (FiFo) van 1929 in Stuttgart (DE).

Van Piet Zwart zijn twee foto's permanent te zien in de Eregalerij van de Nederlandse fotografie: zijn wereldberoemde portret van Anton de Kom uit 1933 en een man op een houtstapel bij de Bruynzeel Deurenfabriek in Zaandam (1931).

Favicon for collectie.nederlandsfotomuseum.nl Bekijk de beelden van Piet Zwart in de Collectie van het Nederlands Fotomuseum collectie.nederlandsfotomuseum.nl
Anton de Kom (1933).jpg
Man op houtstapel, Bruynzeel's Deurenfabriek, Zaandam (1931).jpg

V.l.n.r.:

Anton de Kom, 1933 © Piet Zwart/Nederlands Fotomuseum

Man op houtstapel, Bruynzeel's Deurenfabriek, Zaandam, 1931 © Piet Zwart/Nederlands Fotomuseum