TEP-34_B.jpeg

Archief Richard Tepe in publiek domein

Sinds 1 januari 2023 behoort het archief van natuurfotograaf Richard Tepe tot het publiek domein. Tepe behoort samen met P.L. Steenhuizen tot de eerste Nederlandse natuurfotografen. De vroegst bekende opnamen dateren uit de periode 1898-1902. In deze beginjaren concentreerde hij zich vooral op de vogelfotografie en hij kan beschouwd worden als de grondlegger van dit genre in Nederland. Tepe overleed in 1952 en daarmee zijn de auteursrechtelijke restricties op zijn werken vanaf dit jaar vervallen. Om dit te vieren heeft het Nederlands Fotomuseum 25 natuurfoto's van Tepe geselecteerd die voor iedereen te downloaden zijn.

Het archief van Richard Tepe (1864-1952) wordt beheerd door het Nederlands Fotomuseum en omvat meer dan 3.000 kwetsbare glasplaten. De komende jaren zal het museum steeds meer archieven beschikbaar gaan stellen voor particulieren en voor hergebruik door andere erfgoedinstellingen, onderzoekers, het onderwijs en kunstenaars. Als voorproefje op wat nog gaat komen heeft conservator Loes van Harrevelt 25 natuurfoto's van Tepe uit het archief geselecteerd die hier vrij downloadbaar zijn.

Favicon for pers.nederlandsfotomuseum.nl Download: Selectie van 25 beelden pers.nederlandsfotomuseum.nl
TEP-3112_B.jpeg
TEP-2952_B.jpeg
TEP-2268_B-r.jpg
  • jpg

Archief Richard Tepe

Richard August Joseph Maria (Richard) Tepe (Amsterdam, 28 aug. 1864 - 16 mei Apeldoorn, 1952) was een Nederlandse natuurfotograaf die actief was tussen tussen 1898 en 1952. Tepe fotografeerde met veel kennis van de natuur en een goed oog en groot vakmanschap. Hij gebruikte daarvoor glasplaten van 13x18 tot 18x24 cm. De collectie werd in 2000 aan het Nederlands Fotomuseum geschonken door het Rijksmuseum. Vervolgens werd stapsgewijs gewerkt aan de arbeidsintensieve reiniging, herverpakking, registratie en digitalisering van de meer dan 3.000 kwetsbare glasplaten. Het Nederlands Fotomuseum bedankt iedereen die hier een bijdrage aan leverde.

Binnen het project Actieplan van het Nederlands Fotomuseum wordt de collectie de komende jaren steeds verder gedigitaliseerd. Kleinbeeld films worden als digitaal contactblad beschikbaar gemaakt en glasplaten worden per stuk gedigitaliseerd. Een gedeelte van het binnen dit project beschikbaar gestelde materiaal, valt ook binnen het publiek domein.

TEP-2147_B.jpeg
TEP-708_B.jpg
  • jpg
TEP-1521_B-r.jpeg
UPL001503174.jpeg
  • jpeg
Favicon for collectie.nederlandsfotomuseum.nl Bekijk de collectie van Richard Tepe collectie.nederlandsfotomuseum.nl

Publiek Domeindag

Op 1 januari was het Publiek Domeindag. In 2023 vieren we dat de auteursrechtelijke restricties op veel werken vervallen die gemaakt zijn door mensen die in 1952 zijn overleden. Dit betekent dat vanaf die dag hun werk in het publieke domein valt en voor veel meer doeleinden gebruikt kan worden. Kijk voor meer informatie op publiekdomeindag.nl.

Hoofdbeeld: Richard Tepe, Paartje Lepelaars met jongen op het nest, Naardermeer (1905)

Dit beeld is permanent te zien in de Eregalerij van de Nederlandse fotografie in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam.

Over Nederlands Fotomuseum

Nederlands Fotomuseum: visuele verhalen die ertoe doen
Het Nederlands Fotomuseum waakt over het Nederlands fotografisch erfgoed van nu en de toekomst en maakt dit toegankelijk voor het publiek in al zijn verscheidenheid. Hierbij plaatsen we de fotografie altijd in een actuele context. Wij verzamelen en tonen fotografie die reflecteert op de wereld. Wij spannen ons in diversiteit en inclusie te bevorderen op alle mogelijke fronten, in organisatie, programmering en samenwerkingen. Zo verrijken wij het leven van mensen met visuele verhalen die ertoe doen.