Out of This World | Sanja Marusic | 18 feb - 18 jun 2023 | Nederlands Fotomuseum
  • JPG

Nederlands Fotomuseum brengt eerste museale solotentoonstelling van Sanja Marušić

Opening: 17 februari 2023 | Te zien: 18 februari t/m 18 juni 2023

In 2021 kocht het Nederlands Fotomuseum dertien werken aan van Sanja Marušić uit de serie Flowers in December (2015-2016). Haar werk vormt een belangrijke aanvulling op de reeds bestaande collectie geënsceneerde fotografie en voegt daar een hedendaagse, vrouwelijke stem aan toe. Van 18 februari t/m 18 juni 2023 toont het Nederlands Fotomuseum de allereerste museale solotentoonstelling van deze veelzijdige kunstenaar: OUT OF THIS WORLD.

Felgekleurde, intieme zelfportretten tonen een zoektocht naar haar positie in de wereld; de relatie tussen mens en natuur, het vinden van evenwicht in relaties en in moederschap. Stap binnen in het brein van Sanja Marušić, ontsnap aan de alledaagse realiteit en laat je meevoeren op een reis die al je zintuigen prikkelt.

Eutierria (2019) © Sanja Marusic LR
Before You, Part Two (2020) © Sanja Marusic LR
Sasha and Sanja (ongoing) © Sanja Marusic LR

Out of this world

Gastcurator en ontwerper Mira Matić ontwierp voor deze tentoonstelling een bijzonder ruimtelijk object. Het gesloten, organische volume is een metafoor voor het brein van Sanja Marušić. Genesteld tussen de betonnen kolommen van het Nederlands Fotomuseum, dwingt de grafische buitenlaag met de kenmerkende schetsen van Sanja Marušić je om een opening te vinden. Na de introductie van de dertien werken uit de collectie van het museum betreed je in chronologische volgorde een wereld die bestaat uit een aaneenschakeling van kleurrijke ruimtes. Iedere ruimte verbeeldt een betekenisvolle fase uit het leven van Sanja Marušić. Je ziet haar ontwikkeling van een alleenstaande jonge vrouw tot een partner en moeder.

Out of This World | Sanja Marusic © Jan Adriaans
Out of This World | Sanja Marusic © Jan Adriaans

Sanja Marusic

Sanja Marušić (1991) is een Nederlands-Kroatische fotograaf, die zowel analoog als digitaal kleurrijke werelden creëert. Door foto’s te beschilderen, opnieuw te fotograferen en digitaal te bewerken voegt ze nieuwe lagen toe aan de bestaande realiteit. Hoewel Sanja Marušić haar schetsen, zelfontworpen kostuums en decorstukken meeneemt op reis, laat ze zich op locatie juist leiden door gevoel. Haar intieme zelfportretten tonen een zoektocht naar haar positie in de wereld; de relatie tussen mens en natuur, het vinden van evenwicht in relaties en in moederschap. In de desolate en overweldigende landschappen vindt ze vrijheid om te creëren en tegelijkertijd te ontsnappen.

Sanja Marušić is een van de meest veelbelovende stemmen in de fotografie van dit moment. Ze werd o.a. genomineerd voor de Paul Huf Award 2020 en dong mee naar de Picto Prix de La Mode van Maison Européenne de la Photographie in Parijs. Ze exposeerde in binnen en buitenland en werd onder andere gepubliceerd in de New York Times. Eerder was haar werk onder meer te bewonderen in het Mauritshuis, het Van Gogh Museum en op Paris Photo. In het Nederlands Fotomuseum maakt haar werk ook onderdeel uit van de Eregalerij van de Nederlandse fotografie.

Video Out of This World

Publicatie

Sanja Marušić publiceert  i.s.m. uitgever Hannibal Book uit België een 166 pagina’s tellend kleurrijk boek: The Endless Coloured Ways. Het voorwoord is geschreven door Selin Kuşçu (1991) en het boek is ontworpen door Agnès Dahan Studio in Parijs.

Het boek is te koop in de museumwinkel en via de webshop. Prijs €49,95.

Favicon for nederlandsfotomuseum.nl Lees meer over de tentoonstelling nederlandsfotomuseum.nl
Favicon for pers.nederlandsfotomuseum.nl Vraag de perskit aan pers.nederlandsfotomuseum.nl

Collectie Nederlands Fotomuseum

Dankzij een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds en de Fotomuseum Collectors Council, kon het Nederlands Fotomuseum in 2021 dertien werken van Sanja Marušić aankopen. De werken komen uit de serie Flowers in December (2015-16). "Sanja’s werk past binnen de traditie van de geënsceneerde fotografie. Haar serie mooi aan bij het werk van Paul de Nooijer en Teun Hocks, fotografen die tevens in de Collectie van het Nederlands Fotomuseum én de Eregalerij vertegenwoordigd zijn. Tegelijkertijd verrijken we de Collectie met een vrouwelijke stem", aldus directeur Birgit Donker over de aankoop. De werken uit de Collectie zijn tijdens OUT OF THIS WORLD voor het eerst samen in het museum te zien. Eén werk is permanent te zien in de Eregalerij van de Nederlandse fotografie.

Flowers in December, 2015-2016 © Sanja Marušić (LR)
Flowers in December, 2015-2016 © Sanja Marušić (LR)