15621ea8-944a-451f-ae74-9f44be5725f6.jpg

Fotograaf Stacii Samidin treedt toe tot Raad van Toezicht Nederlands Fotomuseum.

Op 23 maart 2023 is Stacii Samidin benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Stacii Samidin (1987) is documentair fotograaf en filmmaker met een scherp oog voor de hedendaagse mens en identiteit. Middels zijn continue levenswerk Societies toont hij al meer dan vijftien jaar welke werelden schuilgaan achter het door stereotype bepaalde beeld van groepen (societies) over de hele wereld. Zijn werk is te zien in de Eregalerij van de Nederlandse fotografie in het Nederlands Fotomuseum en werd getoond in onder andere TENT Rotterdam en het Rijksmuseum. Sinds 2019 heeft hij een door makers gerunde galerie in Rotterdam.

Met de benoeming van Stacii Samidin vervult de Raad van Toezicht zijn wens om de vijfkoppige raad uit te breiden met een lid met een makersprofiel. Samidin brengt een geheel eigen, en voor de Raad van Toezicht nieuw netwerk met zich mee. In zijn zoektocht naar de juiste kandidaat werd de Raad van Toezicht begeleid door executive search bureau Colourful People. Samidin omschrijft zichzelf als een ‘visueel antropoloog’; 90 procent van zijn werk gaat over het verbinding maken met mensen, 10 procent over het fotograferen zelf. Hij brengt toegankelijkheid en verbinding en vertegenwoordigt een publiek dat niet snel in aanraking komt met een museum of kunst.

Door zijn zitting in de Raad van Toezicht van het Nederlands Fotomuseum wil hij een nieuw perspectief bieden en stemmen laten gelden die (nog) niet gehoord worden. Wanda van Kerkvoorden, voorzitter van de Raad van Toezicht van het Nederlands Fotomuseum: “Het Nederlands Fotomuseum wil met visuele verhalen die ertoe doen aanzetten tot reflectie op de wereld om ons heen. Als Raad van Toezicht hebben wij daarin ook een rol, door ervoor te zorgen dat wij vanuit diversiteit een brede blik hebben en zo een goede sparringpartner voor de bestuurder kunnen zijn. Ik verwacht dat Stacii Samidin, met zijn unieke, filosofische kijk, onze blik nog meer verbreedt en wij kijken allen dan ook zeer uit naar de samenwerking.”