Vier de fotografie! 20 jaar Nederlands Fotomuseum

Dit jaar bestaat het Nederlands Fotomuseum twintig jaar en dat vieren we met een groot fotofeest. Op zaterdag 8 juni was het startschot voor een bruisend zomerprogramma met summer classes, kinderactiviteiten, zomeravonden en uiteraard foto's...héél véél foto's. Centraal staan de meer dan 1.200 zogenoemde +1 beelden die het publiek de afgelopen twee jaar als honderdste foto aan de Eregalerij van de Nederlands fotografie heeft toegevoegd. Daarnaast zijn er exposities van de Fotobond, van Theater Rotterdam die een fotowedstrijd uitschreven rondom de voorstelling The Story of Travis en Getekend door het leven, een organisatie die jongeren hun verhaal laten vertellen door tatoeages en poëzie.

Tijdens vier zomeravonden beleef je het museum van een geheel andere kant: met talks, muziek en performances belichten we de veelzijdigheid van fotografie. Voor de fotograaf in de dop organiseren we vier summer classes, gegeven door onder anderen Fotograaf des Vaderlands Marwan Magroun en fotograaf/skateboarder Marcel Veldman. In de Buttonbar van Superduo maak je de leukste buttons met beeld uit de Eregalerij.

Exposities

Het Nederlands Fotomuseum viert de fotografie deze zomer met vier nieuwe expositie. In samenwerking met Marc Prüst zijn voor het eerst de beelden te zien die onze bezoekers digitaal hebben toegevoegd aan de Eregalerij van de Nederlandse fotografie. En jij bepaalt hoe deze tentoonstelling eruit ziet, want De Eregalerij, dat ben jij!. Curator Frits Gierstberg maakte een selectie van 50 foto's uit de inzendingen van de jaarlijkse wedstrijd van de Fotobond. Theater Rotterdam sloeg de handen ineen met fotograaf Stacii Samidin rond de voorstelling The story of Travis. Getalenteerde fotografen stapten in de schoenen van hoofdpersoon Travis, een fotograaf met een nomadisch bestaan, om de schoonheid van het alledaagse in een beeld te vangen. Fotografie, tatoeages en poëzie komen samen in het project Getekend door het leven. Rotterdamse jongeren tonen hun persoonlijke verhaal op multidisciplinaire wijze.

Zomeravonden @ Nederlands Fotomuseum

Gedurende vier zomeravonden opent het museum zijn deuren voor een feestelijk programma met talks, performances, muziek en creativiteit. Te gast zijn beeldbepalende fotografen die spreken over uiteenlopende onderwerpen. Praat mee over de beeldvorming van mannen, AI in fotografie en de do's en don't van fotograferen op straat. Geniet van de verschillende exposities, performances en muziek en laat je creativiteit de vrije loop.

Summer classes

Voor alle fotografen, fotografiestudenten en liefhebbers die hun skills willen verbeteren zijn er vier speciale summer classes. Je gaat een middag lang intensief aan de slag onder begeleiding van topfotografen en beeldmakers uit Nederland.

Over Nederlands Fotomuseum

Nederlands Fotomuseum: visuele verhalen die ertoe doen
Het Nederlands Fotomuseum waakt over het Nederlands fotografisch erfgoed van nu en de toekomst en maakt dit toegankelijk voor het publiek in al zijn verscheidenheid. Hierbij plaatsen we de fotografie altijd in een actuele context. Wij verzamelen en tonen fotografie die reflecteert op de wereld. Wij spannen ons in diversiteit en inclusie te bevorderen op alle mogelijke fronten, in organisatie, programmering en samenwerkingen. Zo verrijken wij het leven van mensen met visuele verhalen die ertoe doen.