Foto Museum � Blue Exhibit photography-7.jpg

Havenbedrijf Rotterdam en Nederlands Fotomuseum onthullen geveldoek

Vanmiddag onthulden Allard Castelein, directeur van Havenbedrijf Rotterdam, en Birgit Donker, directeur Nederlands Fotomuseum, een nieuw geveldoek op het museum. Het doek hangt aan het Las Palmas-gebouw op de Wilhelminapier in Rotterdam,  thuisbasis van zowel het museum als het Havenbedrijf. Deze onthulling markeert het begin van een driejarige sponsorovereenkomst tussen de twee buren. Door hun stem uit te brengen kozen de medewerkers van het Havenbedrijf welke twee foto’s uit de Eregalerij van de Nederlandse fotografie op het geveldoek prijken.

De medewerkers van Havenbedrijf Rotterdam kijken vanuit het World Port Center uit op de gevel van het gebouw waar het museum is gevestigd. Ze hebben nu hun eigen uitzicht kunnen kiezen. Het doek dient ter promotie en bewegwijzering van de Eregalerij van de Nederlandse fotografie. Dit is de vaste presentatie van het museum met 99 iconische foto's die gezamenlijk het verhaal vertellen van de ontwikkeling van de Nederlandse fotografie.

In de afgelopen weken hebben de medewerkers van het Havenbedrijf de mogelijkheid gehad  de Eregalerij te verkennen. Tijdens de lunchpauzes werden  rondleidingen voor hen georganiseerd in het museum, waarbij ze kennis maakten met de rijke geschiedenis en ontwikkeling van de Nederlandse fotografie. Ze zagen foto’s van onder meer Cas Oorthuys en Augusta Curiel.

De fotokeuze van de medewerkers van het Havenbedrijf heeft een duidelijke link met het thema water. Links op het geveldoek schittert de zwart-wit foto gemaakt door Aart Klein van de bouw van de Haringvlietdam in 1961. Aan de rechterkant pronkt de foto 'Marrum' van Laurens Aaij uit 2006, waarop te zien is hoe een groep paarden vast zit in een snelstromende geul tijdens een storm in het Friese Marrum. Deze foto won dat jaar de Zilveren Camera voor de beste persfoto.

De onthulling van het geveldoek markeert het begin van een driejarige sponsorovereenkomst tussen het Havenbedrijf en het Nederlands Fotomuseum. Dit partnerschap versterkt de positie van het Nederlands Fotomuseum als een beeldbepalend instituut voor fotografie in Nederland. Het past ook in het sponsorbeleid van het Havenbedrijf dat d.m.v. sponsoring en subsidies onder andere Rotterdam aantrekkelijk wil houden als vestigingsplaats, als stad om in te wonen en daarom organisaties en evenementen ondersteunt op het gebied van cultuur, sport en recreatie.

Foto Museum � Blue Exhibit photography-9.jpg
Foto Museum � Blue Exhibit photography-5.jpg
Foto Museum � Blue Exhibit photography-8.jpg

Over Havenbedrijf Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam is verantwoordelijk voor de de veiligheid en orde op het havenwater en de ontwikkeling, exploitatie en management van de haven van Rotterdam, de grootste haven van Europa.

Het Nederlands Fotomuseum waakt over het Nederlands fotografisch erfgoed van nu en de toekomst en maakt dit toegankelijk voor het publiek in al zijn verscheidenheid. Hierbij plaatst het museum de fotografie altijd in een actuele context. Met zijn uitgebreide Collectie van zo’n zes miljoen beelden, variërend van historische foto's tot hedendaagse werken, biedt het museum een unieke kijk op de kracht van het beeld. Dit jaar bestaat het museum twintig jaar.