Genomineerden Steenbergen Stipendium 2023 bekend

Van 12 oktober tot en met 1 december presenteert het Nederlands Fotomuseum in samenwerking met Steenbergen Stichting de zesentwintigste editie van het Steenbergen Stipendium. Het Steenbergen Stipendium is dé prijs voor het beste fotografische afstudeerwerk gemaakt door een student aan één van de Nederlandse kunstacademies. Voor deze editie van het Steenbergen Stipendium zijn vijf genomineerden geselecteerd door een drieledige jury. De maker van het beste fotografische afstudeerwerk ontvangt een stimuleringsprijs van 5.000 euro. Naast de juryprijs is er tevens een publieksprijs verbonden aan het Steenbergen Stipendium. De prijsuitreiking heeft plaats op donderdag 16 november 2023.

Genomineerden 2023

Voor Steenbergen Stipendium 2023 hebben juryvoorzitter Munganyende Hélène Christelle, jurylid Alexandre Furtado Melville en jurylid Juul Hondius vijf genomineerden van vier verschillende academies geselecteerd. De genomineerden bieden een duidelijk inzicht in hoe de huidige generatie beeldmakers het medium fotografie toepassen.

De genomineerden zijn:

Uedia Ballijn - Willem de Kooning Academie, Rotterdam

Noor Boiten - St. Joost School of Art & Design, Breda

Aaryan Sinha - Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK), Den Haag

Antonia Valentina - Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam

Sean Charlton White - Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK), Den Haag

Uedia Ballijn

In Pursuit of Tongo

In Pursuit of Tongo is een project dat de angst om te praten onderzoekt. Deze persoonlijke reis en uitgebreid onderzoek inspireerden de zoektocht naar een tastbare representatie van de essentie van het project - een fysieke ruimte die de bevindingen kon belichamen en materialiseren. Het project maakt gebruik van de 'Mattenklopper', een heilig Surinaams symbool dat traditioneel in sieraden wordt geweven. Door dit symbool te gebruiken, wil Uedia de kloof overbruggen tussen de verschillende factoren die ze heeft onderzocht en overwogen.

De installatie dient als een dynamisch platform waar zowel een videodocumentatie als de bewerkte 'Mattenkloppers' ontdekt kunnen worden. Het symboliseert een voortdurende dialoog, een overdracht tussen haar verleden, heden en toekomst - een constante uitwisseling en herbeleving van herinneringen.

Noor Boiten

I carry all the names I’m given

Hoewel het maatschappelijke debat over genderinclusiviteit is uitgebreid, merkt Noor nog steeds de druk om een label te kiezen. In plaats van een voornaamwoord te kiezen waarmee Noor zich identificeert, wordt het spiegelbeeld ergens anders gezocht. Het werk bestaat uit verschillende onderdelen waarin een samensmelting heeft plaatsgevonden tussen verschillende verhalen, online bronnen en experimentele benaderingen van beeldhouwkunst en video. I carry all the names I'm given gaat over het fictieve leven van een willekeurig JPEG-fotobestand dat door menselijke emoties gaat.

Aaryan Sinha

This isn’t Divide and Conquer

This isn't Divide and Conquer is een onderzoek van Aaryan Sinha waarin hij het huidige, gevormde Indiase landschap en identiteit heeft vastgelegd aan de hand van verschillende historische gebeurtenissen. In een reis naar oude en nieuwe plaatsen in de grensregio aan Pakistan heeft dit project vorm gekregen; het traceert de sporen en gevolgen van de Britse overheersing. Middels This isn't Divide and Conquer is de directe en indirecte impact van de scheiding 75 jaar geleden tussen India en Pakistan gevisualiseerd via een moderne invalshoek.

Antonia Valentia

A call to anyone

Wat Antonia Valentia in A call to anyone presenteert is ver genoeg om nieuw te zijn en dichtbij genoeg om geen vreemde te zijn. In haar onderzoek staan 23-jarigen en het ACTA-gebouw te Amsterdam-Zuid centraal. Op een gedurfde manier weet Antonia Valentia beide onderzoekonderwerpen in beeld te brengen in de huidige tijdsgeest.

Sean Charlton White

Welkom in Nederland: A Visual Study of Western Society Through The Dutch Neoliberal Utopia

Welkom in Nederland is een semi-fictieve satirische documentaire over de Nederlandse neoliberale utopie die meer kan worden uitgebreid naar het Westen. Het project belicht verschillende uitdagingen uit ons verleden, heden en toekomst en onthult en bevraagt de absurditeiten van de Nederlandse samenleving door haar relatie met haar omgeving. Het gebruik van visuele codes van documentairefotografie, waarbij feiten en fictie worden vermengd, levert beelden op waarbij de grenzen tussen feiten en fictie vervagen. Een satire is ontstaan die de traditionele vormen van documentaire uitdaagt en tegelijkertijd onderzoekt hoe Nederlanders hun werkelijkheid opnieuw hebben vormgegeven.

In Pursuit of Tongo, Willem de Kooning Academie, Rotterdam © Uedia Ballijn
  • jpg
I carry all the names I'm given, St. Joost School of Art & Design, Breda © Noor Boiten
  • jpg
This isn’t Divide and Conquer, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK), Den Haag © Aaryan Sinha
  • jpg
A call to anyone,errit Rietveld Academie, Amsterdam © Antonia Valentina
  • jpg
Welkom in Nederland: A Visual Study of Western Society Through The Dutch Neoliberal Utopia, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK), Den Haag © Sean Charlton White
  • jpg

Steenbergen Stipendium 

Het Steenbergen Stipendium is sinds 1998 één van de belangrijkste fotografieprijzen die Nederland kent. Voor de winnaar is een stimuleringsprijs van 5.000 euro beschikbaar. Naast de juryprijs is er tevens een publieksprijs verbonden aan het Steenbergen Stipendium. Tijdens een bezoek aan het Nederlands Fotomuseum kan het publiek stemmen op één van de vijf genomineerden voor de publieksprijs. 

Steenbergen Stichting  

De Steenbergen Stichting is in 1961 opgericht door Johan Steenbergen (1886-1967) ter nagedachtenis aan zijn oudere broer Hermann Diedrich Steenbergen (1883-1945). Johan Steenbergen vertrok in 1908 naar Dresden en stichtte daar Ihagee Kamerawerk. Deze fabriek verwierf in 1936 wereldfaam door het uitbrengen van de eerste kleinbeeld spiegelreflexcamera onder de naam Exakta. In 1928 werd Johan Honorair Consul der Nederlanden. De fabriek werd bij het bombardement van Dresden in 1945 geheel verwoest. Na de Tweede Wereldoorlog is het bedrijf hem afgenomen en door de toenmalige DDR als staatsbedrijf voortgezet. Het Nederlands Fotomuseum is sinds de start van het Steenbergen Stipendium verbonden aan de prijs. 

Tentoonstelling: 12 oktober tot en met 1 december 2023

Prijsuitreiking: 16 november 2023

Stemmen kan in het museum tot en met 12 november 2023

Steenbergen_Stichting_logo_black.jpg
  • jpg

Over Nederlands Fotomuseum

Nederlands Fotomuseum: visuele verhalen die ertoe doen
Het Nederlands Fotomuseum waakt over het Nederlands fotografisch erfgoed van nu en de toekomst en maakt dit toegankelijk voor het publiek in al zijn verscheidenheid. Hierbij plaatsen we de fotografie altijd in een actuele context. Wij verzamelen en tonen fotografie die reflecteert op de wereld. Wij spannen ons in diversiteit en inclusie te bevorderen op alle mogelijke fronten, in organisatie, programmering en samenwerkingen. Zo verrijken wij het leven van mensen met visuele verhalen die ertoe doen.

Contactgegevens

Gerelateerde thema's

Ontvang het laatste Nederlands Fotomuseum nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL