Diepblauw en tijdloos: tentoonstelling over cyanotypie markeert opening Nederlands Fotomuseum in pakhuis Santos
Ontwaken in blauw. Een ode aan cyanotypie (7 februari tot en met 7 juni 2026) is een van de twee tijdelijke tentoonstellingen waarmee het Nederlands Fotomuseum na de opening in pakhuis Santos van start gaat. De presentatie viert de tijdloze schoonheid van een van de oudste en meest herkenbare fotografische technieken: de cyanotypie. Het diepblauwe medium staat bekend om zijn ambachtelijke karakter en zijn trage, directe werkwijze. Naast zeldzame, vroege blauwdrukken laat de tentoonstelling werk zien van vijftien hedendaagse makers. Zij blazen de negentiende-eeuwse techniek nieuw leven in en combineren deze met nieuwe media en uiteenlopende materialen. Hun werk verkent actuele thema’s als ecologie, kolonialisme en het lichaam als levend archief. De tentoonstelling is vormgegeven door MAISON the FAUX, een Nederlands interdisciplinair collectief dat bekendstaat om hun grensverleggende werk op het snijvlak van mode, performance en installatiekunst.
Vroege toepassingen van de cyanotypietechniek vormen het vertrekpunt van de tentoonstelling. Tot de voorbeelden behoren diverse vroege blauwdrukken, waaronder originele blauwdrukken van pakhuis Santos, de nieuwe thuisbasis van het Nederlands Fotomuseum. Deze technische tekeningen uit 1901 van architecten J.J. Kanters & J.P. Stok Wzn, uitgevoerd in cyanotypie, zijn afkomstig uit het Stadsarchief Rotterdam en voor het eerst te zien.
In de tentoonstelling is verder uitgebreid aandacht voor een nieuwe generatie kunstenaars die de cyanotypie opnieuw ontdekken en transformeren tot een eigentijdse, expressieve beeldtaal. Met deze diepblauwe techniek verkennen ze grenzen tussen fotografie, textiel, installatiekunst, participatie en multimedia. Door bewust te kiezen voor ambachtelijke werkwijzen en natuurlijke processen geven zij vorm aan werk dat vertraagd en tactiel is, in contrast met de snelle digitale beeldcultuur van vandaag. Cyanotypie, waarbij slechts vier elementen nodig zijn — ijzerzouten, water, licht en een drager — maakt het mogelijk om direct contact te leggen tussen object en oppervlak, met zonlicht, water en tijd als medemakers van het beeld. De tentoonstelling is opgebouwd rond drie samenhangende thema’s waarin de kunstenaars hun persoonlijke en maatschappelijke perspectieven laten zien:
Kunstenaars als Pai Dekkers, Suzette Bousema, Glithero en Anne Geene werken nauw samen met de natuur en leggen met cyanotypieën vast wat vaak onzichtbaar blijft: de getijdenritmes, sporen van planten en de kwetsbaarheid van ecosystemen.
Met cyanotypie als krachtig middel bevragen en hervertellen makers als Farah Rahman en Sarojini Lewis koloniale geschiedenissen. Waar de techniek vroeger diende voor documentatie en controle, wordt zij nu ingezet voor herstel, verzet en het opnieuw vormgeven van verhalen.
In deze sectie onderzoeken kunstenaars als Shehera Grot, Rabin Huissen en Marijn Kuijper de cyanotypie als een intiem gebaar van aanraking en aanwezigheid, waarbij het lichaam fungeert als drager van zowel persoonlijke als collectieve herinneringen.
De tentoonstelling is vormgegeven door MAISON the FAUX, het Nederlandse interdisciplinaire collectief dat bekendstaat om hun grensverleggende werk op het snijvlak van mode, performance en installatiekunst. Hun scenografie voor Ontwaken in blauw vertaalt de trage, zintuiglijke aard van cyanotypie naar een ruimtelijke ervaring waarin licht, schaduw en kleur voortdurend in beweging zijn.
Met werk van o.a.: Anne Geene, Arash Fakhim, Farah Rahman, Glithero, Marijn Kuijper, Maryam Touzani, Muhcine Ennou, Pai Dekkers, Rabin Huissen, Ričards Briška, Sarojini Lewis, Shehera Grot, Suzette Bousema, Vincent Zanni en Yasmijn Karhof.
Contactgegevens
-
Download vCard
- Heidi Vandamme
- Communicatieadviseur | PR Consultant
- hvandamme@nederlandsfotomuseum.nl
- +31 (0)6-2953 2686
Gerelateerde thema's
Gerelateerd nieuws
Nederlands Fotomuseum opent in pakhuis Santos met visuele reis door 180 jaar fotografie van de stad
Rotterdam in focus. Fotografie van de stad 1843 – nu is een van de twee openingstentoonstellingen van het Nederlands Fotomuseum in pakhuis Santos. De expositie biedt een indrukwekkend overzicht van...
Genomineerden Steenbergen Stipendium 2024 bekend
De vijf genomineerden van het Steenbergen Stipendium 2024 zijn door de jury bekendgemaakt. Het Steenbergen Stipendium is dé prijs voor het beste fotografische afstudeerwerk van een student aan een ...
Tentoonstelling Je moest eens weten van fotograaf Çiğdem Yüksel
Vanaf eind jaren zestig kwamen de eerste vrouwen uit Turkije naar Nederland om hier een nieuw leven op te bouwen. Hoe zagen die levens eruit? We weten er maar weinig van. De tentoonstelling Je moes...
Verhalen over Afrika met foto's uit een bijzonder archief in het Nederlands Fotomuseum
Het Nederlands Fotomuseum presenteert van 31 mei tot en met 14 september 2024 de tentoonstelling ‘I wish there was colour, I wish there was sound’. Deze tentoonstelling biedt een kritisch en hedend...