210604-FE0814-FredErnst-30cm copy.jpg

Iconische foto Tupac Shakur op NN North Sea Jazz

Nederlands Fotomuseum presenteert muzikale selectie uit de Eregalerij van de Nederlandse fotografie

Favicon for nederlandsfotomuseum.nl Eregalerij van de Nederlandse Fotografie | Nederlands Fotomuseum nederlandsfotomuseum.nl

Van 8 t/m 10 juli is de iconische foto van Tupac Shakur door Dana Lixenberg te zien op NN North Sea Jazz. Het beeld is onderdeel van de muzikale selectie die het Nederlands Fotomuseum speciaal voor het jazz-festival maakte. Door middel van zeven foto's en een speciale introductiefilm laat het museum zien hoe muziek, muzikanten en uitgaanscultuur een belangrijk thema vormen binnen de geschiedenis van de Nederlandse fotografie. Naast het beeld van Lixenberg zijn iconische foto's te zien van Ed van der Elsken, Carel van Hees, Sanja Marušić, Max Natkiel, Stacii Samadin en Paul Schuitema.

De tentoonstelling op NN North Sea Jazz is te zien op het Central Square en mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden. Fleur Hudig, Head of Corporate Citizenship NN Group:

‘Als NN geloven we dat kunst inspireert en verbindt. Het is bijzonder om te zien dat we twee van onze partners zo mooi aan elkaar kunnen verbinden. Met deze tentoonstelling laat het Nederlands Fotomuseum zien dat beeld kan overgaan in muziek en andersom. We hopen dat de bezoekers van NN North Sea Jazz de komende dagen gaan genieten van deze inspireerde combinatie.’

Een iconische foto

In 1993 maakte Dana Lixenberg voor het tijdschrift Vibes foto’s bij een artikel over Tupac Shakur. Zoals gebruikelijk nam Lixenberg meerdere foto’s waaruit haar opdrachtgever kon kiezen. Het artikel met de uiteindelijke foto verscheen in februari 1994. Twee-en-een-half jaar later, in 1996, werd Tupac neergeschoten op een kruising in Las Vegas en overleed diezelfde nacht. De rap-superster werd 25 jaar oud. De schok en verdriet waren enorm. Na  zijn dood leefde zijn muziek voort. Het portret van Lixenberg verscheen op talloze manieren: op t-shirts, in graffiti en zelfs als tatoeage. Wat begon als een foto in een tijdschrift, groeide uit tot een icoon. Zo groot kan de invloed van een beeld zijn.

Op NN North Sea Jazz in Ahoy hangt de originele barietafdruk van de foto. Bezoekers van het Nederlands Fotomuseum op de Wilhelminapier in Rotterdam moeten de Tupac daardoor een paar dagen missen. Vanaf dinsdag 12 juli hangt Tupac weer op zijn plek in de Eregalerij van de Nederlandse fotografie.

Het verhaal van de foto van Tupac en alle andere verhalen zijn te vinden in de app van het Nederlands Fotomuseum.

Favicon for nederlandsfotomuseum.nl Eregalerij APP | Nederlands Fotomuseum nederlandsfotomuseum.nl
Tupac Shakur (1993), Dana Lixenberg
Tupac Shakur (1993), Dana Lixenberg

Eregalerij van de Nederlandse fotografie

De foto van Tupac Shakur is één van de beelden uit de Eregalerij van de Nederlandse fotografie. In de Eregalerij vertellen 99 foto's samen het verhaal van de ontwikkeling van de fotografie in Nederland vanaf 1842. Het toont de hoogtepunten, de vernieuwingen en de enorme stappen die fotografen maakten. Iedere foto die onderdeel uitmaakt van de Eregalerij is van iconische waarde door hun maatschappelijke en artistieke betekenis.

De Eregalerij van de Nederlandse fotografie is doorlopend te zien in het Nederlands Fotomuseum. De muzikale selectie wordt van 8 t/m 10 juli getoond op het Central Square van NN North Sea Jazz.

a7224570-dda3-4009-8687-3c3ad01e3708.JPG
  • JPG