210910-FE2213-FredErnst-30cm.jpg

Foto: Fred Ernst

Nacht in/Dag uit: Een winter vol bijzondere tentoonstellingen na sluitingstijd

29 oktober 2022 t/m 25 maart 2023

Waarom zouden we onze ramen niet multifunctioneler inzetten?” Deze vraag staat aan de basis van het project Nacht in/Dag uit van het Nederlands Fotomuseum. Gedurende de wintermaanden worden de ramen van het museum omgetoverd tot tentoonstellingsruimtes. Zodra de zon ondergaat verschijnen de kunstwerken die weer verdwijnen als de zon opkomt. De exposities zijn vanaf de straat te zien en gratis toegankelijk. Gedurende de wintertijd zijn er drie exposities die ieder  zeven weken zichtbaar zijn. Op zaterdag 29 oktober 2022 opent Nacht in/Dag uit met AREA 22, een project van de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie.

Het Nederlands Fotomuseum wil met Nacht in/Dag uit de donkere en koude wintermaanden voor iedereen wat gemoedelijker te maken. Door de kunstwerken op de ramen te projecteren, brengt het museum letterlijk licht in de duisternis. Dit project maakt de exposities toegankelijk voor iedereen die voorbij loopt, fietst of rijdt. Hiermee draagt Nacht in/Dag uit bij aan de verbinding tussen het museum en de stad.

Dat is wat, volgens mij, kunst en cultuur vermag: verrassen en verbinden. Kunst en cultuur toegankelijk maken voor iedereen, dat is waar we ons dagelijks hard voor maken.  Directeur Birgit Donker

Het project Nacht in/Dag uit loopt tot de dag waarop de klok in Nederland een uur vooruit zal worden gezet, namelijk 25 maart 2023. Tot die tijd zal er om de zeven weken een andere tentoonstelling zichtbaar zijn.

AREA 2022: 29 okt. t/m 16 dec. 2022

Vier jong fotografen die recent zijn afgestudeerd aan de opleiding Toegepaste Fotografie en Beeldcommunicatie van de Nederlandse Academie voor Beeldcreatie (NAVB) bijten het spits af. Vanaf zonsondergang op zaterdag 29 oktober t/m zonsopgang op zaterdag 17 december toont Nacht in/Dag uit het werk van Djala Baar, Tijmen Beerens, Merel Hegenbart en Kayley van Rossum. Hun afstudeerwerken worden gekenmerkt door tijdloze onderwerpen in een hoogst actuele context. Met een verscheidenheid aan thematiek en een uiteenlopende aanpak, tonen de makers stuk voor stuk visuele verhalen die ertoe doen, waarbij ze de wereld trefzeker en in alle eerlijkheid tonen zoals die gezien moet worden. De titel van de expositie is een anagram van de vier locaties van de NAVB: Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Apeldoorn.

Ga voor meer informatie over AREA 22 naar onze website.

Dirk Hardy - Vivarium: 17 dec. 2022 t/m 3 feb. 2023

Dirk Hardy verkent op eigenzinnige en empathische wijze de complexiteit van het leven. Bij de creatie van zijn geconstrueerde tableaus put hij uit een web van persoonlijke observaties, herinneringen en verbeelding, en reageert hij op zowel grote als kleine gebeurtenissen in de wereld. Het Nederlands Fotomuseum toont van 17 december zonsondergang t/m 3 februari zonsopgang werk uit het project Vivarium op de ramen van het museum. Meer informatie volgt.

Openingstijden

De exposities binnen Nacht in/Dag uit zijn van zonsondergang tot zonsopgang te zien op de ramen van het Nederlands Fotomuseum aan de Wilhelminakade. De exposities zijn voor iedereen zichtbaar.