Foto’s Eregalerij van de Nederlandse fotografie op estafette door Rotterdam-Zuid

Vanaf vrijdag 11 november zijn vier foto’s uit de Eregalerij van de Nederlandse fotografie van het Nederlands Fotomuseum begonnen aan een estafette op Rotterdam-Zuid. Het op Katendrecht gevestigde museum wil hiermee kunst en cultuur, en in het bijzonder fotografie, toegankelijk maken voor iedereen. De foto’s hangen in sociaal café en wijkrestaurant ‘Onder de Oranjeboom’. Eigenaren Sjaak en Clara Sies hebben de selectie samen met het museum gemaakt. De werken zullen een jaar lang iedere 4 à 5 weken op een andere locatie op Zuid te zien zijn. De volgende locatie wordt in overleg met Sjaak en Clara bepaald.

Eregalerij van de Nederlandse fotografie

Het Nederlands Fotomuseum presenteert de Eregalerij van de Nederlandse fotografie om iedereen te inspireren met beelden uit de boeiende ontwikkeling van 180 jaar fotografie. De 99 foto’s vertellen samenIn de Eregalerij vertellen 99 foto's samen het verhaal van de ontwikkeling van de fotografie in Nederland vanaf 1842. Iedere foto die onderdeel uitmaakt van de Eregalerij is van iconische waarde door hun maatschappelijke en artistieke betekenis.

Voor de estafette zijn vier iconische foto’s uitgekozen die op diverse locaties te zien zijn. De selectie is gemaakt in overleg met Sjaak en Clara Sies, eigenaren van sociaal café ‘Onder de Oranjeboom’ aan de Oranjeboomstraat 313. Zij kozen twee foto’s van Cas Oorthuys, een Rotterdams straatbeeld van Maria Toby-Bos en een foto van Touareg vrouwen van Violette Cornelius.

Foto15_Touareg-vrouwen-Mali-1958©-Violette-Cornelius-Nederlands.jpg
Foto18_Agniesebuurt-Rotterdam-1980-©-Maria-Toby-Nederlands-Fotomuseum (1).jpg
Foto12_Stoomsleepboot-'Europa'-in-de-haven-van-Rotterdam-1954-Cas-Oorthuys.jpg
CAS-10080-08_BU.jpg
  • jpg

Door de foto’s door Rotterdam Zuid te laten reizen, wil het Nederlands Fotomuseum bijdragen aan de toegankelijkheid van kunst voor iedereen. Om bezoekers de kans te geven alle 99 foto’s uit de Eregalerij te zien, krijgen alle locaties een aantal entreekaarten waarmee hun klanten het museum kunnen bezoeken.

Over Nederlands Fotomuseum

Nederlands Fotomuseum: visuele verhalen die ertoe doen
Het Nederlands Fotomuseum waakt over het Nederlands fotografisch erfgoed van nu en de toekomst en maakt dit toegankelijk voor het publiek in al zijn verscheidenheid. Hierbij plaatsen we de fotografie altijd in een actuele context. Wij verzamelen en tonen fotografie die reflecteert op de wereld. Wij spannen ons in diversiteit en inclusie te bevorderen op alle mogelijke fronten, in organisatie, programmering en samenwerkingen. Zo verrijken wij het leven van mensen met visuele verhalen die ertoe doen.