230414-FE1020-FredErnst-Edit-30cm.jpg

Romina Koopman winnaar Steenbergen Stipendium 2022

Vanmiddag is in het Nederlands Fotomuseum het Steenbergen Stipendium 2022 toegekend aan Romina Koopman voor haar project At The Other Side Of The Rabbit Hole. Koopman reflecteert op hoe het fotografische medium - binnen het digitale tijdperk - een voortdurende en evoluerende waarheid creëert.

De Eervolle Vermelding ging naar Mandy Nijhof voor het project When life gives you lemons, squeeze them out in the eyes of your abuser. Nijhof maakt zelfportretten rondom de uitdagingen met betrekking tot haar mentale gezondheid. In haar werk, een combinatie van fotografie, schilderkunst en video, worden eveneens aspecten hiervan uitgelicht. Al met al elementen die verwijzen naar het trauma dat ze in haar kindertijd heeft meegemaakt. Tot slot ging de publieksprijs naar Amy Opstal met The Parent Act.

Het Steenbergen Stipendium wordt jaarlijks uitgereikt aan een student van een van de vijf geaccrediteerde Nederlandse kunstacademies voor het beste fotografische afstudeerwerk. Romina Koopman studeerde in 2022 af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Zij ontvangt van Steenbergen Stichting een stimuleringsprijs van 5.000 euro. Mandy Nijhof ontvangt 2.000 euro voor haar eervolle vermelding. Het werk van de genomineerden wordt ieder jaar getoond in het Nederlands Fotomuseum, dat hiermee een podium geeft aan het fotografisch erfgoed van de toekomst.

Romina is gefascineerd door hoe het digitale beeld onze perceptie van de realiteit kan veranderen. Ze bevindt zich in het grijze gebied waarin de tastbare en virtuele werelden samenkomen en bevraagt de rol van het scherm als grens. Haar werk reflecteert op hoe het fotografische medium - binnen het digitale tijdperk - een continu evoluerende waarheid creëert.

230414-FE0966-FredErnst-30cm.jpg

De jury over At The Other Side Of The Rabbit Hole

De jury, bestaande uit Alexandre Furtado Melville (juryvoorzitter, schrijver, criticus, kunstenaar en ondernemer), Juul Hondius (fotograaf en filmmaker) en Vincent van Velsen (curator fotografie, schrijver), heeft het Steenbergen Stipendium 2022 toegekend aan Romina Koopman: “Koopman weet op een slimme en overtuigende manier haar analyse over de overvloed aan beelden in onze huidige maatschappij te vertalen naar een visualisatie van hoe de toekomst er uit zou kunnen zien. Zij maakt hierbij gebruik van een brede materialiteit in de objecten die ingezet zijn om haar punt te maken voor het feit dat digitale beelden als het ware schatten zijn.”

Mandy Nijhof krijgt een Eervolle Vermelding van het Steenbergen Stipendium 2022. In het rapport oordeelt de jury: “De kracht van het werk ligt vooral in hoe Nijhof in staat is om wat zo persoonlijk is overtuigend weet te brengen op een manier waardoor het de kijker bijblijft. En ook nadat je het gezien hebt nog doorwerkt. Een effect dat temeer wordt versterkt door de samenhang tussen de verschillende media die zij inzet.”

230414-FE0978-FredErnst-Edit-30cm.jpg

Publieksprijs Amy Opstal

Tot en met 8 januari konden de bezoekers van het Nederlands Fotomuseum hun stem

uitbrengen voor de publieksprijs. De meeste stemmen gingen naar The Parent Act van Amy Opstal.

Door het werk van Amy Opstal kunnen mensen in contact komen met onzichtbare problemen en worstelingen van mensen in onze samenleving. Een confrontatie met maatschappelijke vraagstukken is nodig om de publieke opinie te kunnen veranderen. Het doel is om door middel van fotografie een bijdrage te leveren aan emancipatie en normalisatie.

Amy legt haar onderwerpen vast in hun kwetsbare positie: vrouwen tijdens hun bevalling, mensen die verhalen delen over misbruik, een persoon die worstelt met een handicap en ziekte, en LGBTQIA+ ouders die strijden voor gelijke rechten. Ze toont de banaliteit van pijn, het ‘anders zijn’ en ongemak. The Parent Act vraagt de nodige aandacht voor structurele vraagstukken in onze ‘vrije samenleving’, de ongelijkheid voor LGBTQIA+ ouders die ervoor kiezen om een gezin te stichten.

230414-FE0769-FredErnst-Edit-30cm.jpg

Reflectie op genomineerden

De jury bezoekt ieder jaar de eindexamen-exposities van verschillende kunstacademies in Nederland om de vijf beste fotografische afstudeerwerken te selecteren voor het Steenbergen Stipendium. De bevindingen zijn per genomineerde verwoord in het juryrapport.

De Steenbergen Stichting en het Stipendium

Het Steenbergen Stipendium heeft de ambitie om kwalitatief hoogstaande fotoprojecten uit te lichten. In de afgelopen twintig jaar heeft het Steenbergen Stipendium zich bewezen als een toonaangevende prijs, die wordt gerespecteerd door academies, studenten en critici. Eerdere onderscheidingen van het Steenbergen Stipendium zijn ontvangen door onder meer Laura Bouman (2021), Pippilotta Yerna (2020), Olya Oleinic (2014), Jaya Pelupessy (2013), Ola Lanko (2012), Petra Stavast (2002) en Andrea Stultiens (1998).

Fotografie: Fred Ernst