MicrosoftTeams-image (1).png
  • png

Bijzonder fotoproject: Schilderen met licht

Op 14 april werd Schilderen met Licht feestelijk geopend door Jandino Asporaat. Dit is een uniek project van Seeing the Unseen waarbij blinde, slechtziende en ziende jongeren samenwerken. De jongeren ontdekken gedurende dit bijzondere project hoe zij middels fotografie hun eigen verhaal kunnen vertellen, onder leiding van Anja Ligtenberg.

De kick-off van het project was een speciaal voor deze groep ontwikkelde multi-zintuigelijke rondleiding met voel- en doe opdrachten door de tentoonstelling Eregalerij van de Nederlandse Fotografie in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Vervolgens gingen 13 blinde, slechtziende en ziende jongeren van de scholen Koninklijke Visio VSO en Veenoord, SCHOOL for SPORT&LIFESTYLE uit Rotterdam aan de slag met het ‘Seeing the Unseen’ fotografieproject. Onder leiding van Anja Ligtenberg wordt door de jongeren aan een fotoserie gewerkt, waarin ieder zijn eigen verhaal vertelt. De jongeren werken met de techniek ‘schilderen met licht’ die zowel voor blinden, slechtzienden en zienden toepasbaar is op dezelfde manier.

Bij schilderen met licht worden foto’s veel meer in het hoofd, lichaam en met andere zintuigen gemaakt dan met de ogen. De (blinde) fotograaf/regisseur bespreekt en beschrijft vooraf wat hij wil laten zien. De foto wordt gemaakt in het totale donker en de belichting wordt gedaan met zaklampen. Alles wat met de zaklamp verlicht wordt, komt op de foto. De werkwijze van schilderen met licht is ontwikkeld door het Seeing With Photography Collective in New York - een collectief van blinde, slechtziende en ziende fotografen - waar Anja Ligtenberg deel van uitmaakt. Zij introduceerde de methode in Nederland onder de naam Seeing the Unseen.

Het project biedt de blinde en slechtziende jongeren een kans om in aanraking te komen met een medium dat op het eerste gezicht voor hen onmogelijk lijkt. Het biedt een nieuwe vorm van communicatie en zelfexpressie. Voor een blinde of slechtziende is het een kans om iets van zichzelf en hun wereld te laten zien in een visueel medium. Bijzonder aan de werkwijze van schilderen met licht is, is dat zij voor blinden en zienden gelijk is. Hierdoor komt een gelijkwaardige samenwerking tot stand, waardoor wederzijds begrip ontstaat en vooroordelen verdwijnen.

Schilderen met licht is te zien in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam van 14 april 2023 – 2 juli 2023. De foto's zijn te zien in de Mirjam Moll Studio - een educatieve ruimte - van het Nederlands Fotomuseum die op gezette tijden geopend is.

Dit project is een project van Seeing The Unseen en wordt mede mogelijk gemaakt door: Gemeente Rotterdam, Stichting BeSt, Rotterdamse Blindenbelangen, Koninklijke Visio VSO Rotterdam, Veenoord, SCHOOL for SPORT&LIFESTYLE, Nederlands Fotomuseum en Seeing The Unseen

Fotografie: Aad van Hoogendoorn

Meerdere foto’s en hogere resolutie zijn verkrijgbaar. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website en de blog van het project op: www.seeingtheunseen.com Of kunt u contact opnemen met Anja Ligtenberg,

06-13596264, anja@anjaligtenberg.com