Winnaar Steenbergen Stipendium 2023, Uedia Ballijn © Blue Exhibit Photography
  • png
Winnaar Steenbergen Stipendium 2023, Uedia Ballijn © Blue Exhibit Photography

Uedia Ballijn winnaar Steenbergen Stipendium 2023

Vanmiddag is in het Nederlands Fotomuseum het Steenbergen Stipendium 2023 toegekend aan Uedia Ballijn, voor haar project In Pursuit of Tongo. De publieksprijs ging naar Sean Charlton White.

Het Steenbergen Stipendium wordt jaarlijks uitgereikt aan een student van één van de vijf geaccrediteerde Nederlandse kunstacademies voor het beste fotografische afstudeerwerk. Ieder jaar wordt het werk van de genomineerden getoond in het Nederlands Fotomuseum, dat hiermee een podium geeft aan het fotografisch erfgoed van de toekomst. De winnaar van de 26ste editie is Uedia Ballijn met het werk In pursuit of Tongo. Ballijn studeerde in 2023 af aan de Willem de Kooning Academie (WDKA) in Rotterdam en is tevens de allereerste winnaar van deze academie. Ballijn ontvangt een stimuleringsprijs van 5.000 euro van de Steenbergen Stichting. Bezoekers van het Nederlands Fotomuseum konden hun stem uitbrengen voor de publieksprijs. De meeste stemmen gingen naar Sean Charlton White met het project Welkom in Nederland - A Visual Study of Western Society Through The Dutch Neoliberal Utopia.

Winnaar Steenbergen Stipendium: Ueadia Ballijn

In In Pursuit of Tongo van Uedia Ballijn vindt een reis door tijd en ruimte plaats. Het is een diepgaande reflectie op zowel de angst als de liefde voor een moedertaal. Ballijn beschouwt dit werk als een briefwisseling met haar jongere zelf. Via het medium fotografie, een videodocumentatie, schrift en de bewerkte mattenkloppers heeft Ballijn voor een dynamisch en tastbaar platform gezorgd waar 'het ontdekken' centraal staat. De installatie symboliseert de verkenning naar haar persoonlijke taalkundige identiteit en de erkenning van opgelegde beperkingen.

De jury over In Pursuit of Tongo

De jury bestaande uit Munganyende Hélène Christelle (voorzitter), Alexandre Furtado Melville en Juul Hondius heeft het Steenbergen Stipendium 2023 toegekend aan Uedia Ballijn. Met het fotografie- en beeldinstallatieproject maakte Ballijn indruk op de jury. De jury was in het bijzonder te spreken over de enorme groei die de fotograaf sinds haar nominatie maakte door haar presentatiekeuzes in het museum.

Met 'In Pursuit of Tongo' heeft Uedia Ballijn op bewonderenswaardige wijze een nieuwe taal gecreëerd, niet alleen voor zichzelf, maar voor ons allemaal. Haar werk herinnert ons eraan dat kunst de kracht heeft om grenzen te doorbreken, complexe kwesties aan te snijden en persoonlijke en collectieve revoluties te ontketenen. Juryvoorzitter Munganyende Hélène Christelle

Het werk van Ballijn zal ongetwijfeld een blijvende indruk achterlaten in de wereld van de hedendaagse kunst en fotografie. Met haar visie zal de huidige perceptie van taal, identiteit en geschiedenis verder worden uitgedaagd en verrijkt.

Publieksprijs voor Sean Charlton White

Tot en met 14 november konden de bezoekers van het Nederlands Fotomuseum hun stem uitbrengen voor de publieksprijs. De meeste stemmen gingen naar Welkom in Nederland - A Visual Study of Western Society Through The Dutch Neoliberal Utopiavan van Sean Charlton White.

Door gebruik te maken van verschillende fotografische aspecten creëert White beelden waarbij de grenzen tussen feiten en fictie vervagen. De kijker wordt gedwongen om te reflecteren op de idealen en realiteiten van onze samenlevingen.

Presentatie Sean Charlton White © Ashley Rottjers
Presentatie Sean Charlton White © Ashley Rottjers

Reflectie op genomineerden

De jury bezoekt ieder jaar de eindexamen-exposities van verschillende kunstacademies in Nederland om de vijf beste fotografische afstudeerwerken te selecteren voor het Steenbergen Stipendium. De bevindingen zijn per genomineerde verwoord in het juryrapport.

Steenbergen Stichting en het Stipendium

Het Steenbergen Stipendium heeft de ambitie om kwalitatief hoogstaande fotoprojecten uit te lichten. In de afgelopen twintig jaar heeft het Steenbergen Stipendium zich bewezen als een toonaangevende prijs, die wordt gerespecteerd door academies, studenten en critici. Eerdere onderscheidingen van het Steenbergen Stipendium zijn ontvangen door onder meer: Romina Koopman (2022), Laura Bouman (2021), Pippilotta Yerna (2020), Olya Oleinic (2014), Jaya Pelupessy (2013), Ola Lanko (2012), Petra Stavast (2002) en Andrea Stultiens (1998). Traditiegetrouw vindt de presentatie van het Steenbergen Stipendium plaats in het Nederlands Fotomuseum dat hiermee een platform biedt voor aanstormend fotografietalent.

Kijk voor meer informatie op steenbergen-stichting.nl.

Foto boven: Juryvoorzitter Munganyende Hélène Christelle feliciteert Uedia Ballijn © Blue Exhibit Photography